De eerste zin

‘‘In a hole under the ground there lived a hobbit. Not a nasty, dirty, wet hole, willed with the ends of worms and an oozy smell, nor yet a dry, bare, sandy hole with nothing in it to sit down or toe at: it was a hobbit-hole, and that means comfort.’’

Met deze zin start een van ’s werelds bekendste en meest epische boeken. Een prachtige zin, die direct de toon zet voor de rest van het verhaal. Een zin die zowel direct de hoofdpersoon introduceert, als het figuur erachter.

Het is die eerste zin die vaak het meest lastige is. En dan heb ik het niet over de eerste zin in een bar tegen een leuk meisje (daar kunnen we nog een geheel andere blog aan wijden).

Nee, ik heb het over de eerste zin van een verhaal.

Bij de meeste verhalen die ik schrijf heb ik van te voren al wel een idee van wat er gaat gebeuren en wat ik er mee wil bereiken en vertellen. Meestal weet ik zelfs hoe ik het wil eindigen.

Wat ik normaal nooit goed kan bedenken is de eerste zin.

Het is een zin waarmee je de lezer direct wil pakken en nog beter; direct de toon wil zetten.

Een toon zoals die gezet wordt met de zin: ‘’Mr. and Mrs. Dursely of number four, Privet Drive, were proud to say that they were perfectly normal, thank you very much.’’.

Een perfecte start van een serie boeken die wereldwijd bekend werd. De toon in deze zin is duidelijk. Een verhaal met een komischer randje waarin het direct duidelijk is dat er iets niet normaal staat te gebeuren.

Het is des te meer bijzonder dat de eerste zin van het laatste boek in de Harry Potter-serie ook zo’n goede start was. ‘’The two men appeared out of nowhere, a few yards apart in the narrow, moonlit lane.’’  Een perfecte voorbode voor een duisterder verhaal, vol mysterie.

Het gezegde in schrijverland gaat dat je eerst de rest van het verhaal moet hebben opgeschreven voor je aan die eerste zin kan beginnen.

Maar zelfs dan kan het nog moeilijk zijn. Zo heb ik mijn eerste boek bijna klaar. Nog een paar herschrijvingen en het kan op de post… Maar hetgeen wat ik telkens blijf uitstellen is de eerste zin.

Het is grappig, gezien het idee voor een verhaal bij mij vaak begint met een idee voor het einde.

‘’One minute the teacher was talking about the Civil War. And the next minute he was gone. There. Gone. No ‘poof’. No flash of light. No explosion.’’

Weer zo’n goed voorbeeld. Bij deze zin uit het boek Gone, van Michael Grant, waarin alle volwassenen boven de 15 plotseling verdwijnen, is een geweldige start.

Er is niemand die na deze zin niet door wil lezen. Wat is er immers met de leraar gebeurd en wat voor impact zal dat hebben en is hij de enige en… enzovoort, enzovoort.

Sommige eerste zinnen zijn juist minder spannend en meer erg grappig. ‘’In the beginning, the universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.’’ door de altijd briljante Douglas Adams is hier een goed voorbeeld van.

Het moge duidelijk zijn dat de eerste zin dus belangrijk is voor de toon van een verhaal.

De reden dat ik deze blog schrijf is eigenlijk vrij simpel. Want hoewel ik normaal gesproken altijd moeite heb met die eerste zin kwam ik onlangs ineens vanuit het niets op een briljante zin.

Ik stond onder de douche (de plek waar waarschijnlijk de meeste verhalen worden bedacht) toen ik ineens aan een zin moest denken. Een bijzonder effectieve zin, al zeg ik het zelf.

De zin zorgde ervoor dat ik zelf graag wilde weten wat er verder kwam en hoe dat uit zou pakken. Waarom die eerste zin? Wat vertelde het? Hoe kon het in een verhaal passen.

Vrijwel direct kwamen er andere puzzelstukjes bij, want schrijven is nou eenmaal net als puzzelen.

Hoewel ik nog niet geheel weet wat er allemaal na die zin komt (er broeit een plan) weet ik zeker dat ik er iets mee moet doen.

Dus hier is ie. De eerste zin van misschien wel een volledig nieuw verhaal…

Op mijn dertiende verjaardag onthoofde ik per ongeluk de kat van de buren.

Geef een reactie

