Waarom The Last Airbender stiekem fantastisch is!

The Last Airbender domineerde de afgelopen jaren de top van beste animatieseries.
Wat niet heel gek is gezien de serie naast een geweldige animatiestijl ook een enorm scala aan lagen heeft. Oorlog, eer, genocide en volwassen worden. Het zijn maar enkele van de vele thema’s die de serie aansnijdt.
Vandaar deze blog over waarom The Last Airbender stiekem een briljante serie, zelfs al ben je geen kind meer.

The Last Airbender speelt zich af in een Oosters aanvoelende wereld verdeelt in vier naties. De Vuurnatie, het Aarderijk, de Waterstammen en de Luchtnomaden.
In elk van deze naties hebben verschillende mensen de macht over het element dat bij deze natie hoort. Een macht die sturen wordt genoemd.
In deze fantasierijke wereld bestaat één persoon wiens taak het is om de balans in de wereld te behouden. De Avatar. Deze figuur heeft de macht over alle vier de elementen en is de brug tussen de normale wereld en de geestenwereld. Het is zijn of haar taak de wereld te beschermen.
Wanneer een Avatar sterft zal zijn geest zich in de eerstvolgende natie in de cyclus (water, aarde, vuur, lucht) reïncarneren.
Dit is de basis voor een geweldige serie vol avontuur, heftige thema’s en humor.
2391504-teamavatar

In The Last Airbender: The Legend of Aang heeft de Vuurnatie de oorlog verklaard. Ze moorden de gehele Luchtnatie uit om zo te voorkomen dat de Avatar zich kan reïncarneren.
De Avatar verdwijnt voor honderd jaar uit beeld en in de tussentijd grijpt de Vuurnatie onder leiding van vuurheer Ozai de macht. Steden worden overgenomen, zonen worden de oorlog in gestuurd en de situatie lijkt hopeloos.
Het is pas na honderd jaar dat de jonge waterstuurster Katara en haar broer Sokka de nieuwe Avatar vinden. Een Luchtnomade die al honderd jaar vastgevroren zit in een blok ijs.
Ze besluiten om deze jongen, Aang, van de Zuidpool naar de Noordpool te brengen zodat hij daar kan leren om water te sturen.
Het is hier dat de serie zijn eerst thema aanslaat. Een jongen van twaalf die de wereld moet redden. Een gigantische last op de schouders van zo’n jong iemand.
Het is een van de thema’s die de hele serie door te vinden zijn. Gedurende de drie seizoenen (verdeeld als boeken: Boek 1: Water, Boek 2: Aarde, Boek 3: Vuur) krijgt Aang het steeds zwaarder met deze taak.
Tijdens zijn reis wordt Aang achterna gezeten door de zoon van Ozai, prins Zuko. Deze jongeman is verbannen door zijn vader en zijn enige manier van terugkeren naar zijn thuis is door het vinden van de Avatar.
Zuko strijd gedurende de serie met zijn gemixte gevoelens over de oorlog. Zuko begint langzaam in te zien dat de Vuurnatie met iets heel vreselijks bezig is.

De wereld van the last airbender

De wereld van the last airbender

Het zijn dit soort problemen die ervoor zorgen dat deze ‘kinderserie’ ook prima door volwassenen kan worden gekeken.
Het verhaal wordt gedurende de loop van de serie alleen maar duisterder en spannender.
Aang krijgt bijvoorbeeld te maken met een gigantisch schuldgevoel. Hij was er immers niet om zijn natie te beschermen en leeft nu in een wereld waarin hij niemand kent.
Daarnaast wordt hem tegen het einde van de serie de taak opgelegd om de vuurheer te doden. Iets wat compleet in gaat tegen alles wat zijn volk hem heeft geleerd.
Top dit af met zijn ontluikende gevoelens voor Katara en je hebt een briljante mix aan drama.
Ook thema’s als vrouwendiscriminatie, verraad, het ontdekken van je eigen identiteit en verlies worden niet geschuwd.

Het rijk gevulde scala aan personages ondersteunt alle thema’s.
Zo is er de wijze Iroh, Zuko’s oom, die dankzij de dood van zijn zoon is gaan inzien dat de vuurnatie de slechteriken zijn.
Ook het verlies en de tragedie van een oorlog worden dus niet geschuwd door de makers van de serie. Dit komt zich prachtig tot uiting in een scene waarin Iroh droevig de verjaardag van zijn zoon viert.

Maar ook Toph, de blinde, maar oh zo sterke aardstuurster is een geweldige toevoeging tot de cast. Deze vrijgevochten dame laat zien dat je zelfs met een handicap een gigantische held kan zijn.
Terugkerende personage zoals de kolenman, een bloemkolenverkoper wiens kraampje geregeld per ongeluk wordt vernietigd door de hoofdpersonen (‘MIJN KOLEN!’) en andere spontaan aanvoelende momenten van hilariteit zijn duidelijk gericht op volwassenen.
The Last Airbender is ook veel geprezen om zijn weergave van vrouwen. De dames in de serie kunnen stuk voor stuk voor zichzelf opkomen en zijn continu gelijk aan de mannen.
En zelfs de dieren in de serie (allemaal een mix tussen twee bestaande soorten dieren, zoals bijvoorbeeld een vogelbekbeer) dragen hun steentje bij.
De vliegende bizon Appa, Aang’s trouwe gezel, is fantastisch om te zien. Zijn eigen aflvering ‘Appa’s lost dats’ was zelfs een emotioneel hoogtepunt van de serie en werd door veel dierenactivistenorganisaties geprezen.
Maar ook Momo, een vliegende maki, is een goede terugkerende komische factor.

Avatar mengt al zijn elementen op zo’n natuurlijke manier dat de serie ondanks zijn fantasierijke setting nergens fake aanvoelt.
Daarnaast neemt het de kijker serieus op een manier die zelfs weinig volwassen series doen. Als ze een probleem presenteren moet je niet verwachten dat dit ook echt met regenboogjes en eenhoorns wordt opgelost.
Nee, de morele kwesties die Aang en zijn vrienden worden voorgelegd voelen echt aan en de serie laat de kijker ook gerust zelf een antwoord vinden.
Zo is er een moment in de serie waarop Katara besluit wraak te willen nemen op de moordenaar van haar moeder. Gedurende de aflevering wordt een geheel nieuwe en duistere kant van haar getoond. Tegen het einde van de aflevering staat ze bijna op het punt om hem te doden, maar doet het toch niet. Ze verklaart echter dat ze het hem nooit zal vergeven, maar niet zoals hij wil zijn.
Dit is een perfect voorbeeld van hoe Avatar met haast onoplosbare problemen om gaat. In een normale kinderserie zou Katara de man hebben doen vergeven. Nu dood ze hem weliswaar niet, maar geeft ook aan hem altijd schuldig te blijven vinden. Een duister randje dus.

Daarnaast zijn de actiescènes in de serie werkelijk spectaculair. De choreografie van de gevechten tussen vuurstuurders, watermeesters, aardstuurders en luchtmeesters zijn spannend, energiek en uniek.

Elk van de sturingskrachten is gebaseerd op een andere vorm van vechtsport en dit zorgt vaak voor erg originele vechtscènes.
Zo zijn de bewegingen van de waterstuurders soepel en vloeiend, terwijl die van de aardstuurders recht en hard zijn. Alles staat in sterk contrast met elkaar, zodat direct duidelijk is wie wat kan en doet.
Een goede afwisseling tussen de vrolijkheid, ernstige scenes en de actie zorgt ervoor dat Avatar nooit gaat vervelen.

Er zijn nog genoeg andere argumenten te geven waarom The Last Airbender geweldig is voor kinderen en volwassenen.
Bijvoorbeeld de sturingskrachten en hun ontwerp, een briljante seriefinale en de geweldige soundtrack van Jeremy Zuckerman. Het zijn allemaal redenen om de serie te kijken (of her-kijken).
Het is het binch-watchen waard!

Houdoe en bedankt!

Advertisements

3 gedachtes over “Waarom The Last Airbender stiekem fantastisch is!

  1. Haha wauw, dit is sowieso waar. Maar waarom ik dit het prachtigste vind is omdat ik toen ik vrijdag in de trein zat en geen zin om nuttig te zijn maar avatar ben gaan herkijken en het nu moeilijk is om te stoppen. 😀
    Dus ben het helemaal met je eens!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s