NaNoWriMo en de start van een avontuur

De NaNoWriMo…
De National Novel Writing Month.
50.000 woorden in een maand.

Vorig jaar deed ik voor het eerst mee met de challenge, die non-profit georganiseerd wordt door een groot aantal vrijwilligers. Het motto van de organisatie klinkt groots: ‘Your story matters’.
Via allerlei evenementen en uiteindelijk de grote november-challenge probeert men iedereen aan het schrijven te krijgen. Al is het maar voor een klein verhaaltje; elk verhaal is belangrijk.

De challenge luidt als volgt:
Schrijf in de maand november 50.000 woorden aan een verhaal. Het mag van alles zijn. Liefde, spanning, thriller, bovennatuurlijk, fantasy, fanfiction, of een mix van alles.
Al schrijf je een compleet onzin verhaal dat werkelijk nergens over gaat… Schrijf!
De challenge halen komt grotendeels neer op doorzettingsvermogen. Met een beetje van dat kan iedereen de maand vol krijgen.
Weet je echter van te voren dat de maand november te druk voor je is en 1667 woorden per dag toch echt te veel, dan zet je je target lager. Zat NaNoWriMo-schrijvers hebben een druk bestaan naast hun grote fantasie en veel zetten daarom als doel om bijvoorbeeld 20.000 woorden te schrijven.

Mij viel vorig jaar op dat wanneer je elke dag een stukje aan je verhaal schrijft, je er zonder moeite mee bezig blijft en de 50.000 écht te halen is.
Maar alle beetjes tellen mee en zelfs 5000 woorden is al een prachtige prestatie!

Vorig jaar schreef ik een wat realistischer verhaal getiteld: ‘Een maand met Nees’. Een tragisch, maar toch komisch verhaal over de 18 jarige en ongeneeslijk zieke Nees, die naast het volbrengen van zijn bucketlist achter de moeilijkste antwoord ooit probeert te komen. Het antwoord op de vraag van het leven.

Met dit verhaal behaalde ik uiteindelijk 62079 woorden (een gemiddelde van 2069 woorden per dag).
Hoewel ik vorig jaar maar drie dingen wist voordat ik begon met de challenge (mijn hoofdpersonage heette Nees, er moest een goudvis in voorkomen, en die moest Hendrik heten), heb ik deze keer voor een andere aanpak gekozen.
Ik heb nu van te voren een plot bedacht. Een geheel ander plot dan vorig jaar. Een veel duisterder en spannender plot.
Daarnaast heb ik me nog een andere challenge gegeven. Ik ben van plan te bloggen tijdens de challenge. Bloggen over de NaNoWriMo en hoe het schrijven gaat.
Wie weet lukt het me niet. Wie weet wel. Maar een opgave wordt het in ieder geval wel! Maar laat nou net hetgeen zijn wat de National Novel Writing Month zo leuk maakt!
En laat dat ook de reden zijn waarom ik iedereen aanraad mee te doen!

Houdoe en bedankt!

Ps: Benieuwd naar waar mijn verhaal over gaat, dan zal je nog even moeten wachten. Voor de echt nieuwsgierigen is hier in ieder geval al een klein stukje wat ik als test heb geschreven (op het moment het enige wat echt uitgeschreven is).

Het water klettert in warme stralen over mijn hoofd. Ik wrijf met mijn handen door mijn haren en knijp mijn ogen dicht tegen de shampoo die in dunne straaltjes over mijn gezicht loopt.
Genietend van de warmte spoel ik mijn haren af en open mijn ogen. Op hetzelfde moment gaat het licht in de badkamer uit.
Even wacht ik of het licht weer aanspringt, maar wanneer dat niet gebeurt draai ik de kraan dicht. ‘Mam?’ roep ik luid. ‘Mam het licht in de badkamer is uitgevallen!’ Het blijft stil. Ik herhaal mijn woorden nogmaals, maar krijg weer geen reactie. Er klinkt een luide klap door de badkamer. Ik schrik op en glijd bijna uit in de gladde douchebak.
Ik zet mijn hand tegen het glas van de douchewand en trek hem direct terug. Het glas is ijskoud.
Ik voel een warme zucht in mijn nek en op hetzelfde moment glijd er iets glads langs mijn rug. Ik geef een gil en draai me om.
Voor een kort moment springt het licht in de badkamer aan en staar ik in een gruwelijk verminkt gezicht. Dan springt het licht weer uit.
Ik zet een stap naar achter, maar slip en knal met een klap tegen de douchewand aan. Mijn hart gaat als een razende tekeer. Mijn hoofd bonkt als een gek.
Op dat moment gaat het licht opnieuw aan. De badkamer is leeg.

Een gedachte over “NaNoWriMo en de start van een avontuur

Geef een reactie

